[31] Recenzja "Dworu Cierni i Róż" Sarah J Maas

Tytuł oryginalny: "A Court of Thorns and Roses"
Autor: Sarah J. Maas
Wydawca: Uroboros
Data premiery: 2016-04-27
Ilość stron: 524
Tłumaczenie: Jakub Radzimiński




  Jeśli moja recenzja wyjdzie bardzo nieskładnie i w ogóle nie będzie mieć sensu to bardzo Was przepraszam, ale nie chciałam czekać dłużej od ukończenia tej książki, bo jak emocje w końcu by opadły, to nie oddałabym całkowicie wspaniałości tej powieści. Co prawda kaca książkowego też nadal mam i mimo, że czytam inne książki to myślami wciąż jestem w „Dworze Cierni i Róż”. Myślę, że i tak to co tutaj napiszę nie odda niesamowitego uroku tej powieści. Mam nadzieję jednak, że zachęcę Was do czytania i zrobicie to bo naprawdę warto.
  Feyre jest najmłodsza z rodzeństwa. Ma dwie starsze siostry i kalekiego ojca, w sumie, oprócz siebie, trzy gęby do wykarmienia. Dlatego dziewczyna poluje. Pewnej mroźnej nocy, na skraju głodu, młoda łowczyni zabija ogromnego wilka, który okazuje się zaczarowaną istotą – Fae. Niedługo po tym faerie Wysokiego Rodu Tamlin przychodzi do niej i daje jej wybór w zamian zadośćuczynienia. Może stracić życie lub oddać je na zawsze i zamieszkać w jego dworze. Czasami żeby zacząć kogoś tolerować trzeba najpierw pozbyć się odwiecznej nienawiści, czy Feyre jest zdolna otworzyć się na wroga?
  Jest to duża rekonstrukcja „Pięknej i Bestii” połączona z fantastycznymi istotami, co już na samym początku dało dobry wstęp. Można by pomyśleć, eee co w tym oryginalnego? Zacznijmy od tego, że nasza „Bella” nie jest delikatną księżniczką, którą trzeba ratować z każdej opresji. Feyre jest silna, niezależna i zdeterminowana, aby spełnić ostatnią obietnicę, jaką złożyła umierającej matce. To osoba dążąca do celu, sarkastyczna , potrafiąca poradzić sobie w każdej sytuacji. Klątwa „Bestii”, nie ma pełnego odzwierciedlenia w książce, ponieważ Tamlin potrafi zmieniać się w wilka i na odwrót. Jego utrapieniem są zaś maski przytwierdzone do twarzy. Jedną z zadziwiających rzeczy jest to, że polubiłam główną bohaterkę, Tamlina zresztą też, który stał się moim nowym crushem. Szczególną sympatią darzę też Luciena, który był promykiem tej książki i jego cięty język zawsze potrafił rozbawić. Sarah J. Maas stworzyła coś nowego, jednak ze starym światem, coś całkowicie oryginalnego, mimo, że znanego wszystkim. Jest ona mistrzynią brutalnego scenariusza i pisarską potęgą uwodzenia, przy którym pani James może się schować. Książka zdecydowanie nie jest dla młodszych czytelników, mimo podstaw baśni, nie ma z pięknym „I żyli długo i szczęśliwie”, nic wspólnego. Sceny erotyczne mimo, że dla dzieci niedostępne, nie mają w sobie cienia bezwstydnej nieprzyzwoitości. Niektóre sytuacje, aż ciekną od ambiwalentności chwili, w której bohaterowie są tak blisko, a jednak nic nie wydarzy się oprócz zerknięcia spod przymrużonych powiek czy lekkiego uśmiechu, kiedy ten drugi nie patrzy. Nie jest to jednak zwykły romans, po którym nasze twarze będą gorące od emocji, a czerwony rumieniec obleje nasze pooliczki, ale pełna sprzecznych emocji powieść, dzięki, której dowiemy się czym jest ból i cierpienie oraz zobaczymy obraz niezdrowej zazdrości i ortodoksji tak niesprawiedliwej, że do oczu napłyną nam łzy, które nie wyschną nawet kiedy książka zostanie już odłożona na półkę.
  Kończąc dodam, że tak dobrej, tak brutalnej, tak dwojakiej, tak podstępnej książki jeszcze nie czytałam. Ta powieść potrafi zmiażdżyć i zmienić mnie jako osobę – sangwinika w stan głębokiej melancholii, która utrzymuje się do teraz.
Ocena: 100/10

- Czy nie sypiasz nocami, aby przygotować sobie świeży zapas ciętych ripost na kolejny dzień?

26 komentarzy:

  1. Szczerze kocham tę historię i wręcz nie mogę się doczekać kontynuacji! <3
    Pozdrawiam,
    Geek of books&tvseries&films

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, ale i tak zamówiłam drugą część po angielsku, to czekanie mnie wykończy :( Pozdrawiam :D

      Usuń
  2. Uwielbiam twórczość Sarah J. Mass. Uważam, że zarówno "Szklany tron" jak i "Dwór cierni i róż" pisane są na bardzo wysokim poziomie. Osobiście jestem fanką tej autorki oraz jej historii...już nie mogę się doczekać kolejnych książek! :)

    Pozdrawiam,
    http://miedzypolkami-ksiazki.blogspot.com/2016/06/przekroczyc-granice.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem jej wielką fanką, to wspaniała pisarka i jej powieści są tak niezwykłe, że zostają w pamięci na długo :D Pozdrawiam :D

      Usuń
  3. Uwielbiam tę książkę, ale muszę przyznać, że strasznie obawiam się drugiego tomu ze względu na wątek romantyczny :/ Jednak ma nadzieję, że będzie dobrze ;P
    Pozdrawiam!
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że kontynuacja może nas jeszcze bardzo zaskoczyć :D Pozdrawiam :D

      Usuń
  4. Uwielbiam "Szklany tron" tej autorki i już niedługo mam zamiar zabrać się za tę książkę.
    Pozdrawiam :*
    zapoczytalna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie zdecydowanie powinnaś przeczytać "Dwór cierni i róż" :D Pozdrawiam :D

      Usuń
  5. ,,Piękną i Bestię'' uwielbiam, dlatego myślę, że i ta książka spodobałaby mi się. Może jakoś bardzo za fantastyką nie przepadam, ale mam wrażenie, że jesteś nią niezwykle zachwycona i jest to szczere. Moja wakacyjna lista książek coraz bardziej się wydłuża i boję się, że ze wszystkim nie wyrobię. :/ Recenzja nie jest nieskładna, dobrze się ją czyta, bo przyjemnie piszesz. :) Tobie również miłych wakacji! Arleta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo ! <3 Mam nadzieję, że znajdziesz czas na tę pozycję, bo autentycznie warto :D

      Usuń
  6. KOCHAM, KOCHAM, KOCHAM! <3 <3 Tak się cieszę, że spodobała Ci się ta książka <3 Ja już z niecierpliwością oczekuję na kolejny tom, który jest bardziej obszerny i *podobno lepszy* ale zobaczymy, jak to będzie ^^
    Pozdrawiam!:)
    http://natalie-and-books.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. TAK TAK słyszałam <3 Strasznie czekam na ten tom po polsku, na razie kupiłam go po angielsku (co ja robię ze swoim życiem), ale dla chcącego nic trudnego ! :D Pozdrawiam :D

      Usuń
  7. Już od dłuuugiego czasu obiecuję sobie, że w końcu sięgnę po książki Maas, ale ciągle nie mogę się do tego zmotywować :c
    Buziaki, Lunatyczka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem doskonale, też tak mam z wieloma książkami. Nie martw się myślę, że w pewnej chwili po prostu coś takiego przyjdzie :D Pozdrawiam :D

      Usuń
  8. Strasznie przymierzam się do tej książki! Jeszcze bardziej mnie nakręciłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie do mnie idzie! Jestem niesamowicie pozytywnie nakręcona na tę pozycję, mam nadzieje, że mi się spodoba. Pozdrawiam cieplutko! :)

    Zajrzyj :) klik!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, liczę, że zachwyci cię tak samo jak i mnie :D Pozdrawiam :D

      Usuń
  10. Zaciekawiła mnie :))
    A jakże ocena wysoka! :D

    http://triviaaboutme.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. 100/10?
    WOW.
    Jednak chyba zacznę swoją przygodę z tą panią, czytając "Szklany Tron". I przyznam, że naprawdę mam nadzieję na coś mocnego. Naprawdę się zawiodę, jeśli tego czegoś nie dostanę.
    Jednak czytając Twoją recenzję... Miałam wrażenie, że płynę między Twoimi słowami. Genialnie piszesz, masz do tego ogromny talent :)
    Pozdrawiam Cię gorąco i zapraszam do mnie na nową recenzję,
    Isabelle West
    Z książkami przy kawie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, dziękuję za tak miłe słowa, to naprawdę bardzo motywuję i cieszę się, że nie wyszedł z tego taki słowotok bez ładu i składu :D Mam nadzieję, że twórczości Maas zachwycą Ciebie w równym stopniu jak mnie <3 Pozdrawiam :D

      Usuń
  12. Jestem zakochana w twórczości Maas, ona po prostu uzależnia. Właśnie dzisiaj przyszły do mnie jej Królowa cieni i Dwór cierni i róż, więc zapowiada się miesiąc pod szyldem Sary J. Maas, chociaż nie wiem, od której książki chcę zacząć. Te dylematy książkoholika!

    Books by Geek Girl

    OdpowiedzUsuń
  13. Już nie mogę się doczekać, aż sięgnę po tę książkę. Czytałam "Szklany tron" tej autorki i naprawdę spodobał mi się jej styl pisania ;)

    OdpowiedzUsuń

Created by Agata for WioskaSzablonów. Technologia blogger.